Tuesday, December 1, 2009

Teko pemberian mak cik sebelah rumah


Semalam duduk2 kat tangga rumah nampak mak cik sebelah rumah mak lambai2 suruh datang rumah dia..dia pun duduk sorang2 jugak, umur dia 75 tahun, setahun lebih muda dari mak aku..kami panggil dia acik yah, ada kena mengena dgn mak gak...kalau tak silap dua pupu dgn mak.

Aku pun menyusur dari belakang rumah..dokek jo pun..dia hidanglah kerepek, bahulu ,dodol, kuih bangkit(banyak kuih muih acik ni)..dan air teh, kira mood beraya lah ni..sambil berbual2 aku bukalah kata2 pendahuluan, yg ada unsur2 ke arah pinggan mangkuk lama..last2 dah tak tahan tanya direct..mcm ni lah dialognya

aku: Acik ada ke simpan teko lama2
Acik yah: ado..nak wet(buat) apo?
aku: Saya suka simpan teko2 ni..saja2 utk hiasan
Acik yah: ado 10 buah..ket dapur lamo sano...
aku: Boleh tenguk tak
Acik Yah: marilah...

Dia bawa aku ke dapur lama, merangkap stor sebab bahagian dapur tu tak digunakan lagi..nampak tergolek2 dan berabuk2 dalam kotak...kita ikuti dialong seterusnya..

Acik Yah: Ambiklah satu kalau nak...bunga raya jo banyak (sebenarnya bunga kangkung)
Aku: Bunga ni saya dah ada..(aku pun belek satu2 dan ternampak teko bunga padi)...acik saya ambik yang inilah
Acik Yah: ambiklah
Aku: saya bayar aciklah..
Acik Yah: tak payah dah haii...

Aku pun dgn senang hati ucap terima kasih, bawa balik rumah dan jalankan kerja2 menyental..masih melekat lagi kotoran yg degil..baru nampak kat bawah tangkai ada sopek sikit, tapi tak apalah..........begitulah drama pencarian teko...kalau buat drama utk tv laku tak agak2nya..hehe

N3 ni mendahulu N3 lain sebab bila buka tenet tadi macam nampak laju semacam je..terus cepat2 taip drama di atas sebab macam dah lama dah tak berceloteh panjang2..naik kebas mulut den ni haa..

11 comments:

maklang azie said...

aii, sonoknya kak azah dapek teko tu yo..kalo den lah kan, mau den kecek2 laie tu..hehehe..
kak azah, duit pelita tu camno nak bayar...k.azah kasi a/c no ye.
den bolum ambik pelito tu laie, nantilah...den bayar hutang dulu.

mummyseri said...

kak azah errrmm bestnya akak dpt teko tu yek..
suke la dialog akak tu pasal ada bahasa negerikan..:)

♥ItaJeff♥ @Something To Share said...

Salam K.Azah..
bertuahnya akak dpt teko tu...mesti seronok yer kak...
bila balik kk kak?

nurazzah8 said...

salam kak azah...

seronok ya dapat rezeki terpijak kan akak...

Mat Gebu said...

salam kak azah...syabas betehh..dah den koba kan, wan2 ado simpan bondo2 mcm ni....nak koba ni, eseyy lom ado laeyy teko bontuk mcm tu....kak azah dok semenanjung sampai bila..

nor64 said...

askm k.zah...tulah sobab eh skg ni rajin bona den poi mah saudaro yg tuo2.....rayo baru ni sy pun dapat 2 teko fdari mak sadoro rosebridge...best sgt...tapi hlur2 yo duit rayo....wpun dia tak nak..

azah said...

maklang..dah baca ke komen kat log maklang tu, akak minta beli pelita bunga teratai gak..kalau lebih akak tambah..hehe..yg lain tu bunga kangkung..dah ada dah...

seri..hehe..suka ya..nnt akak buat dialog lagi..sebenarnya akak ni pandai ajuk je, ckp tak boleh sebab tak membesar kat sini..

wsalam ita..memang seronok sgt..hehe..akak balik hari jumaat ni ita..

wsalam nurazzah..memang seronok sgt..mcm dpt satu kepuasan pulak, tambahan pula akak memang suka teko tu..

wsalam mat..yo kan, den lupo pulak nak kasi tribute utk mat, den teringat kata2 mat lah yg menyebabkan den usar jugak poi rumah acik tu..hehe..akak balik hari jumaat ni..4/12..

nor..mcm tak sompet dah den nak merayau rumah saudaro yg tuo2 ni..hehe..balik rumah hari tu mak akak suruh gak bagi duit kat acik tu, nnt akak bagi jugak tu..hehe

fitty's pinky rose cottage said...

salam kak azah.. wahhh seronoknya dia.. besh kan balik kg skali skala dpt brg2 lama camtu.. tak sabar nak tunggu kak azah buat tayangan amal brg2 yg di borong masa cuti ni :D hehehehe

azah said...

salam fitty..skrg akak tgh risau mcmana nak bawak balik2 brg2 ni..takut excess pulak, drp bayar baik beli kat online, dpt lagi barang lain kan...tayangan perdana akan dibuat berperingkat2..line internet slow kat kg ni..

Shariff64 said...

salam kak azah,sememang cantik & beruntung akak dapat teko tu.Peliharalah warisan kita...

azah said...

wasallam shariff..thanks..insyallah akan disimpan dan dipesan ke anak cucu