Sunday, August 23, 2009

Hari Pertama Berpuasa

Bagaimana posa pertama adik2 dan kakak2 (hish..mcm dlm rancangan TV pulak, kak Azah dan adik2!)..kelmarin sekolah aku ada staff meeting dr pukul 7.15 hingga 9.50..lepas tu pukul 10.00 hingga 2.00 sesi perjumpaan dgn ibubapa bagi ting 3,5 dan 6 atas...aku malaslah nak ckp byk sebab puasa..lagipun pakai topeng mulut (for safety precautions!)...aku bkn guru kelas tapi pembantu guru kelas utk tingkatan 5 Dagang...guru kelas (Chinese) pun tak ckp byk, buat aapa aku lebih2 pulak..ini perjumpaan kali kedua tahun ni (sekolah lain wat sekali je..huhu)..ibubapa dah tahu dah, SPM pun lagi 80 hari lebih lagi..kalau tak nak berubah juga, tak syg masa depan nak wat mcmmana lagi....ada sorang student tu ckp dgn aku hari Jumaat yg dia nak aku yg handle sesi berjumpa dgn bapanya, dia tak nak guru kelas tu...(tak yah lah citer kenapa)..dia ckp bapa dia sgt garang, last perjumpaan dulu, bapa dia marah sangat dari dlm kete lagi..balik rumah dia pecahkan cermin..kasihan juga, tp aku tak janjilah sebab ikut gilirankan..nasib2 la kalau terkena..tp kelmarin dia jumpa aku (memang giliran ngam..mungkin dia doa tak habis2 sebab aku nampak dia sangat gelisah dan pucat)...aku tgk result dia, ok gak banding dgn budak2 lain, m/p sejarah dia dpt skor dgn baik, bila selak keputusan yg lalu aku tgk dia dpt A1, aku pun buka modal tu lah utk cool down bapanya, bapanya gembira sangat2 bila aku ckp dia sangat bagus bagi m/p itu banding dgn pelajar lain, kalau nnt nak jadi guru sejarah senang2 boleh diterima masuk sebab bkn ramai org minat sejarah ni...ya, ya..I think she should consider that...bapa dia ckp..(dgn muka gembira)...yalah aku puji2, tak ramai chinese students yg boleh score sejarah dgn baik, considering dia dari kelas yg ke 6 terbaik...siap aku nasihat bapa dia lagi..tak yah marah2 anak, biar dia study dgn tenang...bagi motivation je..anak muridku tgk kat aku sambil senyum2 simpul.....

Habis sesi perjumpaan tu..balik rumah...baru rasa penatnya...tapi hari pertama posa memang terlebih rajin..tgklah nanti minggu2 depan gitu..sure aku lentuk habis..main beli je nanti..

Aku masak sup ayam...masa meeting my friend (An Indian teacher) tanya aku masak apa hari ni..bila aku ckp sup ayam..dia suruh cuba resipi dia...sedap gak..lain dari biasa...dia ni memang pandai masak, selalu dia bagi resipi...then buat acar timun..w/pun tak ngam dgn sup tapi utk simpan, 2,3 hari boleh makan ni..then goreng ikan terubuk sikit...perggggggg sedapnya....air pulak buat orange juice...mcm biasa aku makan buah kurma dgn air suam dulu. ...pukul 8 lebih baru mkn nasi...(sorry gambar makanan tak snap...malasss....la)


Inilah buah kurma yg dibeli...tak shopping jauh..kat sekolah je..inilah untungnya kalau mengajar kat sekolah yg gurunya ramai di kalangan kaum cina, boleh dpt harga borong...sekotak cuma RM3.50..kalau kat luar lagi mahal tu....

Pagi tadi sikit2 lagi terbabas tak dapat sahur...dah sedar 2 kali, tidur lagi..kesudahannya lewat sahur...macam gaban kelam kabut....hehe...selamat berpuasa...

6 comments:

ain said...

saya pulak tak masak apa2 utk buka. makan kat umah mak je.selalunya klu bulan posa, dapur saya pun mcm pose gak.hehe

ItaJeff said...

Salam...
selamat berpuasa K.Azah...minta maaf kalau selama ni ada salah silap dlm mberi komen @sebagainya yer...

azah said...

ain..bestnyer mak dekat...ehh..tak kena jeling2 dgn mak ke?..hehe

Ita...sama2 kita ita..akak pun minta maaf gak kalau terusik ke, tersasul ke..sebab kdg2 akak ni kuat menyakat org gak..hehe

Eye_mEe said...

wahhh... best nya kamu msk.. dia bebuka megi je.. hehe.. megi campur nasi... sahur goreng telur jak..

azah said...

itulah malas belajar masak..nnt muka pun mcm maggi dah..hehe

Eye_mEe said...

mama nda ajar e2 la.. xpa... ari2 dia pg bazar ramadan kasi abezz duet.. naaa..