Sunday, May 16, 2010

Selamat Hari Guru


KEPADA SEMUA GURU SEMOGA ANDA MENJALANKAN TANGGUNGJAWAB DENGAN LEBIH GIGIH DEMI ANAK-ANAK ALAF KINI YANG SEMAKIN MENCABAR...BE A 'HAO LAOSHI'

Petikan kata2 guru:-

Sedihnya..membaca dan menghayati sajak ini..bersyukur memilih kerjaya ini..Biarpun tidak dihargai di dunia..semoga Allah menghargai kita di akhirat..Amin ~ anni

kerjaya guru semakin mencabar tapi semakin tidak dihargai. W/bgmn pun amanah tetap dipegang, janji tetap dikota.~ Zai

buatkan saya rasa tak sia-sia pilih kerjaya guru~Zarin

Puisi Guru Oh Guru – Usman Awang

Berburu ke padang datar
Dapat rusa belang kaki
Berguru kepala ajar
Ibarat bunga kembang tak jadi
(dedikasi kepada Hari Guru dan guruku tercinta)

Dialah pemberi paling setia
Tiap akar ilmu miliknya
Pelita dan lampu segala
Untuk manusia sebelum jadi dewasa.

Dialah ibu dialah bapa juga sahabat
Alur kesetiaan mengalirkan nasihat
Pemimpin yang ditauliahkan segala umat
Seribu tahun katanya menjadi hikmat.

Jika hari ini seorang Perdana Menteri berkuasa
Jika hari ini seorang Raja menaiki takhta
Jika hari ini seorang Presiden sebuah negara
Jika hari ini seorang ulama yang mulia
Jika hari ini seorang peguam menang bicara
Jika hari ini seorang penulis terkemuka
Jika hari ini siapa sahaja menjadi dewasa;
Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa
Dengan lembut sabarnya mengajar tulis-baca.

Di mana-mana dia berdiri di muka muridnya
Di sebuah sekolah mewah di Ibu Kota
Di bangunan tua sekolah Hulu Terengganu
Dia adalah guru mewakili seribu buku;
Semakin terpencil duduknya di ceruk desa
Semakin bererti tugasnya kepada negara.
Jadilah apa pun pada akhir kehidupanmu, guruku
Budi yang diapungkan di dulangi ilmu
Panggilan keramat “cikgu” kekal terpahat
Menjadi kenangan ke akhir hayat.

USMAN AWANG
1979

11 comments:

umi_e said...

salam... selamat hari guru diucapkan buat kak azah :)

inna said...

Salam kak..

Selamat Hari Guru...

Sajak Usman Awang tu hampir setiap kali saya baca di dinding sekolah anak saya setiap hari menghantarnya ke kelas...saya suka sajak ni..saya juga pernah jadi guru sekejap dan merasa juga menyambut Hari Guru.. :-)

Shariff64 said...

salam kak azah...SELAMAT HARI GURU buat kak azah..Jasa Guru amat dihargai & dikenang, tanpa guru siapalah saya..

azah said...

wasalam e..terimakasih banyak2 ya atas ingatan e tu

wasalam inna..terimakasih inna..akak kalau baca puisi ni rasa sedihh je..tak tau kenapa..sentimental sangat kot..

wasalam shariff..terimakasih banyak2..budak2 sekarang jarang menghargai guru..kalau kelas pandai depa dapat A pun depa tak ucap terima kasih kat kita sebab depa rasa usaha depa yg membuatkan depa dpt A..lagipun berlambak2 dpt A tu yg tak kisah tu..tapi kalau kelas tengah2 dpt A, mesti berkali2 ucap terimakasih kat cikgu...huhuhu

Nina Suria said...

Buah cempedak di luar pagar
Ambil galah tolong jolokkan
hehehehe kami mak budak baru belajar
kalau salah tolong tunjukkan

Selamat hari guru kak Azah :)

azah said...

wasalam nina..hehehe siap pantun2 lagi...tkasih ya nina..

salamdariborneo said...

salam kak azah...
selamat hari guru.

echah_syed said...

selamat hari guru azah..biar manusia tidak menghargai namun redha ALLAH itu merupakan pahala utk disana nanti.insyaALLAH :)

ItaJeff said...

Salam..

Selamat hari guru buat akak...jasamu tetap dikenang oleh anak2 murid akak...ma & bapa sypun bekas guru, biarpun dah bersara, sy tetap wish selamat hari guru buat dorg ber2 :)..sygnya dlm adik beradik sy tidak ada yg ikut jejak langkah ma&bapa menjadi guru. Klu zaman kita dlu, guru2 ni btul2 dihormati, seingt sy zaman sekolah sy dulu, tdk prnah dgr murid derhaka dgn guru..tp skrg ni, guru tegur murid sikit, abis kereta guru kena calar....bila anak2 sy komplain guru dorg garang & x sporting, sy slalu igtkan dorg, siapapun guru..kena hormat mcm hormat ibubapa, spaya ilmu itu menjd berkat...

mummyseri said...

Salam kak azah
selamat hari guru buat akak..
smoga akak terus tabah dan sabar
mendidik anak bangsa :)

**rindu pulak suatu waktu dulu smasa kite pon bergelar guru :)

azah said...

terimakasih maria..

combi terima kasih ya..semoga tuhan memberkati para guru semua..

Ita..terima kasih banyak2..betul tu ibubapa perlu ingatkan anak2 mereka..zaman dah berubah, anak2 lebih mendengar lebih mudah dipengaruhi oleh rakan sebaya..kita dulu masuk bilik guru pun boleh kira dgn jari..skrg budak2 ni dia boleh masuk ambik sejuk aircon, lepas tu jln slow2 dlm bilik guru..kalau nak cerita perhal budak2 zaman skrg ni memang tak ada penghujungnya..

Seri..terimakasih ya..memang kena tabah dan selalu makan hati jer...kerja sek makin bertimbun2..perangai budak2nya lagi..aduhh..sabar je lah menunggu pencen..ooo bekas guru jugak, tentu fahamkan jiwa seorg guru..