Wednesday, December 16, 2009

Kampungku(6) - Barang lama

Tak banyak barangan yg lama2 kat rumah mak sebab keluarga merantau ke sana sini mengikut arwah abah bekerja, memang susah barang byk2 kalau selalu berpindah randah..lagipun dengan pendapatan arwah abah yg sederhana/cukup2 untuk keperluan keluarga saja memang tak boleh boleh barangan2 yg mewah2....pinggan mangkuk yg dibeli ni pun utk tujuan kenduri kendara sahaja....bila semua anak2 dah berkahwin dan mak pun dah meningkat usia, memang jaranglah buat kenduri..mungkin aku dah boleh ambik kot pinggan mangkuk tu...

Teko kangkung.... mangkuk nasi kat belakang tu pun bunga kangkung dan kekwa hitam
Pinggan makan rare roses...
Pinggan makan bunga kekwa hitam....
Pinggan makan 3 roses...yang lain2 banyak pinggan kangkung(malas nak bawa keluar almari) dan kemudiannya bila pinggan2 ni dah tak famous, mak tambah dgn pinggan polos putih dan maroon gelap...

Kerusi kayu buruk ni banyak berjasa..tp buruk2 pun kualitinya jauh lebih baik drp kerusi2 buatan baru...dari aku kecil lagi kerusi ni dah ada..tp hingga sekarang tak ada yg rosak..cuma yg hujung kiri tu papan tempat duduk terbuka sikit...tahun depan aku balik akan ku shabby2 kan kerusi2 ni supaya mendapat tempat semula...satu lagi kerusi ada kat atas rumah..yg ini dah letak kat belakang..kasihan nasibnya...mejanya pun masih elok lagi...
Tudung saji ni mungkin mak beli kat kelantan..juga masih elok..mak masih guna lagi utk menutup lauk pauk, yg biru kat dapur dan yg merah memang kat atas, guna utk tutup makanan kat meja makan di atas...
Mak ada beberapa dulang enamel yg besar gini...yg menarik hatiku yg ada burung ni..mcm nyaman je mata memandang
Seperti yg semua org suka..piring dodol..skrg piring ni ada kat aku..dah rembat 2...
Sorryla ya..berabuk habis...si'a(mangkuk tingkat) ni aku jumpa tersorok kat dlm kotak....ni pun lama jugak....itu saja...byeee

5 comments:

inna said...

salam kak azah...

saya masih ingat lagi kak kerusi yang tempat duduk berlubang tu..saya tak ingat di rumah sape saya pergi..tapi saya pernah duduk atas kerusi tu..masa kecik dulu suka sangat tengok lubang-lubang tu...hehe..

hampir semua rumah melayu dulu-dulu ada set lama-lama bunga kangkung dan roses ni kan kak...piring dodol tu pun memang le popular.....saya suka..

inna said...

eh kak tadi tak view besar2 kerusi lama akak tu..ingatkan berlubang rupanya bukan...hehe...dulu2 kan kak memang ada kerusi yang seater dia berlubang-lubang.... :-)

azah said...

salam inna...itulah akak heran inna ckp berlubang..oo..baru akak ingat kusi yg inna ckp tu..mcm rotan sikit buatannyakan..

inna said...

kerusi kayu 100% kak azah ..cuma tempat duduknya tu je yang berlubang-lubang..nampak unik..berangin je..hehe..

azah said...

oo ya ke inna?..tak penah akak tgk kot..hehe jakun